Snowboardforbundet
Snowboard everywhere
Snowboard handler helt og holdent om mot, anarki og kreativitet når det kommer til steder å utÞve sporten. Radio og outdoor-kampanjen som er vist her er fÞrste del av årets snowboardkampanje: Snowboard everywhere. FÞlg med utover hÞsten og vinteren, for her vil det komme mye moro i mange kanaler.

Radiospotter:

Snowboardforbundet - Snowboard everywhere

1. Happy birthday

2. Shave

3. Wedding

 
Produsenten av verdens beste snowboardere
Utfordring:
Norges Snowboardforbund har siden 1987 vÊrt fast leverandÞr av snowboardere i verdensklasse. Dette var noe de Þnsket å kommunisere til det norske folk i forbindelse med sitt eget 20 års jubileum.

Kreativ lÞsning:
VÃ¥r idé var Ã¥ lage Norges Snowboardforbund om til en ”fabrikk” som har produsert verdens beste snowboardere i mer enn 20 Ã¥r. Totalt ble det utviklet tre annonser som ble kjÞrt over fire sider i Dagbladet.

I uken fÞr NM i Snowboard i Hemsedal ble jubileumskonseptet tatt ut i form av et street-event i Oslo og i Hemsedal. Til eventet ble det produsert flyere med informasjon om NM og esker utformet som en snowboarder i formatet 1:1. Disse eskene ble fraktet rundt i byen på traller, på biltak m.m.

Både annonser og event ble sendt av med teksten: ”Produsenten av verdens beste snowboardere siden 1987”.

Resultat:
NM i Hemsedal ble på finaledagen besÞkt av mer enn 7 500 mennesker. Videre ble annonsene ble plukket ut til månedens utvalgte jobber i fagbladet Kreativt Forum og premiert i Eurobest.


 
Du når ikke toppen alene

Utfordring:
Få klubblÞse snowboardere til å melde seg inn i klubber gjennom å vise at selv de beste norske kjÞrerne ikke hadde vÊrt der de er i dag uten hjelp fra andre.

Kreativ lÞsning:
Det er hevet over enhver tvil at våre snowboardstjerner ikke hadde vÊrt der de er i dag uten stÞtte fra kameratgjengen i bakken, klubb og forbund. For å illustrere viktigheten av samhold og det å vÊre medlem av en klubb, bygde vi bakker, kickere og half-piper ved hjelp av mennesker i hvite snowboardklÊr. De symboliserer den kraften som ligger i å jobbe sammen mot et felles mål om å bli best. De tre kjÞrerne som er benyttet i bildet er alle i verdenseliten og medlem i en norsk klubb.

Annonsene ble sendt av med teksten: Du når ikke toppen alene og kjÞrt i Dagbladet og i Playboard.

 
Parklife

Utfordring:
Parklife er et årlig snowboardarrangement i Oslo og hvor byen brukes som lekegrind. Vår oppgave var å få så mange som mulig av Oslos snowboardere til å delta på eventet. Utfordringen var å nå en målgruppe som er ytterst skeptisk til reklame og som i vinterhalvåret oppholder seg mer i bakken enn foran tv-en.

Kreativ lÞsning:
Snowboard handler om mot, anarki og kreativitet, nÃ¥r det kommet til steder Ã¥ praktisere sporten. For Ã¥ skape positiv oppmerksomhet og engasjere mÃ¥lgruppen, skapte vi et nytt reklamemedium ved Ã¥ forvandle en ordinÊr t-bane tur fra Majorstua til skianlegget i Tryvann om til en snowboard experience. Det ble gjort ved feste klistremerker i form av et snowboard pÃ¥ vogn-skjÞte-platene. Disse vogn-skjÞte-platene beveger seg i takt med landskapet og er svÊrt vanskelige Ã¥ stÃ¥ pÃ¥. PÃ¥ sideveggene klistret vi bilder av en half-pipe med teksten: The City is your playground. Parklife • 13.02.2008 • GrÃŒnerlÞkka. For Ã¥ demonstrerte hvordan man kunne kjÞre snowboard pÃ¥ trikken, leide vi inn tre snowboardere som kjÞrte med t-banen opp og ned fra skianlegget i Tryvann. De delte ogsÃ¥ ut flyere med informasjon om Parklife til mÃ¥lgruppen.

Resultat:
Ved å overraske målgruppen med noe nytt og vÊre relevant tilstede der de oppholder seg, klarte vi å sette både ny deltaker og publikumsrekord. Jobben har også fått svÊrt gode skussmål på et titalls ledende reklameblogger, verden over.

 
Snowboardforbundet 20 år

Utfordring:
Gjennom å tenke, trene og vÊre annerledes, har det norske snowboardmiljÞet klart å skape flust av verdens enere og en egen ungdomskultur. Dette var noe Snowbordforbundet Þnsket å formidle til det norske folk og Norges Idrettsforbund i forbindelse med deres 20 års jubileum.

Kreativ lÞsning:
Snowboardforbundet har i 20 Ã¥r vÊrt idrettsnorges anarkister. For Ã¥ vÊre tro mot Snowboardforbundets DNA, og fÃ¥ frem den anarkistiske holdningen som norske snowboardere var (og er) i besittelse av, utarbeidet vi en norsk versjon av et gammelt punke cover. Annonsen ble sendt av med linjen ”20 Ã¥r med sport pÃ¥ egne premisser” og kjÞrt i Dagbladet og snowboardmagasinet Playboard.